Virtuele tour

Een virtuele tour: wat is dat eigenlijk?

Een virtuele tour is heel simpel gezegd een aaneenschakeling van één of meerdere panorama foto’s. Bijna iedereen kent de virtuele tours dankzij Google Streetview. Dimet zijn bekende streetview-auto’s een groot deel van de wereld in kaart heeft gebracht. Virtuele tours kunnen ook worden gemaakt door 360-graden camera’s en speciale software te combineren. Je kunt als het ware klanten bij je binnen laten kijken vanaf hun eigen beeldscherm. Virtuele tours zien we ook steeds vaker voorbij komen in de makelaardij. Het is namelijk een perfect middel om een huis mee te verkopen. Virtuele tours zijn nog vrij onbekend en nog niet veel bedrijven maken gebruik van de geweldige voordelen die de techniek te bieden heeft. Hieronder lees je een paar praktische voordelen:

  • Restaurants kunnen klanten binnen laten kijken en ze de sfeer en indeling van het restaurant laten proeven
  • Campings kunnen de hoogtepunten van het terrein laten zien in een virtuele tour
  • Bedrijven met een showroom kunnen hun showroom letterlijk online zetten, zodat klanten zich vanaf hun computer of smartphone kunnen oriënteren
  • Woonwinkels kunnen hun gehele assortiment aan klanten tonen zonder dat klanten daarvoor de winkel hoeven te bezoeken
  • Hotels kunnen al hun verschillende kamers laten zien

Wat zijn de voordelen van een virtuele tour

Om wat te kunnen zeggen over de voordelen van een virtuele rondleiding moeten we eerst het belang van lokale online vindbaarheid duidelijk maken. Uit meerdere onderzoeken komt het belang van lokale online vindbaarheid naar voren:

  • 46% van alle zoekopdrachten die worden gedaan in Google zijn lokaal georiënteerd (Gogulf)
  • 72% van de consumenten die een lokale zoekopdracht heeft uitgevoerd bezocht de winkel als deze binnen een afstand ligt van 8 kilometer (Hubspot marketing Statistics)
  • 88% van de lokale zoekers die een zoekopdracht uitvoerde op een mobiele telefoon bezocht of belde het bedrijf binnen 24 uur na de zoekopdracht (Nectafy)
  • “In de buurt” en “dichtbij mij” zoekopdrachten zijn de afgelopen jaren met 600% gestegen (Chat Meter)
  • Eén op de vier consumenten doet een aankoop nadat hij of zij een lokale zoekopdracht heeft uitgevoerd (Joel House Search Media)

Als we naar bovenstaande feiten kijken dan is het belang van lokale online vindbaarheid overduidelijk. Wat kan een virtuele tour of een 360 graden foto toevoegen aan de groeiende markt en het belang van lokale online vindbaarheid?

Laat consumenten online je offline bedrijf of winkel zien

Een groot deel van bedrijven en winkels wordt opgezocht via Google Maps. Met een simpele zoekopdracht zoals: “Restaurant + plaatsnaam” worden alle restaurants in de buurt van de bezoeker getoond. Hoe ga je ervoor zorgen dat de zoeker jouw bedrijf wil bezoeken? Dat doe je natuurlijk met een virtuele tour of 360-graden foto. Laat de bezoeker online de sfeer van je bedrijf proeven door ze simpelweg binnen te laten kijken. Ook verhoogd interactieve media de bezoekkans want wat zou je zelf eerder bezoeken? Een locatie waarvan je weet hoe het eruit ziet of een locatie met geen of beperkte media? De locatie waar je al even hebt “rondgekeken” natuurlijk!

Voor wie is een virtuele tour geschikt

Een virtuele tour is zeer geschikt voor meerdere branches zoals:

  • Gezondheidszorg en welzijnszorg
    • Tandartspraktijken
    • Fysiotherapiepraktijken
  • Horeca, reacreatie en Cultuur
    • Campings
    • Recreatieparken
    • Restaurants
    • Cafés
  • Handel en retail
    • Kapperszaken
    • Modewinkels
    • Trouwwinkels
    • Schoenenwinkels

Hoeveel kost een virtuele tour?

Wat een virtuele tour uiteindelijk kost is afhankelijk van een aantal factoren. De belangrijkste factor is natuurlijk de oppervlakte waarvan een virtuele tour moet worden gemaakt. Hoe groter de oppervlakte des te hoger de kosten zullen zijn. Tussen virtuele tours zit ook veel verschil. Er kan worden gekozen om de virtuele tour alleen aan Google mijn bedrijf (Google Maps) toe te voegen, maar de tour kan ook nog worden bewerkt in een daarvoor ontwikkeld programma. Op deze manier kunnen er interactieve elementen worden toegevoegd waarmee de bezoeker van de virtuele tour interactie kan hebben. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Linkjes waarop geklikt kan worden waarna de bezoeker naar een website wordt doorverwezen
  • Extra ondersteunde informatieve afbeelding die kunnen worden getoond als er op een icoon wordt gedrukt ( bijvoorbeeld een foto van het meest populaire gerecht van een restaurant).

Google Maps accepteert geen interactieve elementen en deze kunnen dan ook niet worden toegevoegd. Alleen de 360-graden foto’s mogen worden geüpload naar Google Maps zonder dat deze zichtbaar zijn bewerkt. Het laten maken van slechts een Google virtuele tour is dus in veel gevallen goedkoper. Toch wordt er vaak ook gekozen door een virtuele tour die is gemaakt door daarvoor ontwikkelde software, omdat dit een zeer mooie toevoeging kan zijn aan een website.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw situatie? Neem dan gerust contact met ons op! Wij informeren u graag.

WhatsApp Vragen? App ons